Factcheck: Nieuwe winglets van Transavia geven niet minder geluidsoverlast

De ceo van Transavia Mattijs ten Brink deed in december 2018 de onderstaande uitspraak bij BNR.

“Deze winter investeren we miljoenen Euro in nieuwe winglets op vliegtuigen die  zowel geluid als uitstoot weer met aantal procenten verminderd.”

De uitspraak is vanaf  17:50 te horen!

Maar klopt het ook dat deze nieuwe zogenaamde  Split Scimitar Winglets  naast reductie van brandstofverbuik ook de uitstoot en geluid verminderd?

De toestellen van Transavia zijn om dit moment allemaal al voorzien van een zogenaamde ‘blended winglet’, Dit is een vleugeltip die naar boventoe eindigt. De blended wingtip geeft een zeer beperkte besparing in het geluid bij de start omdat er minder motorvermogen is. De winst zit vooral in verminderd brandstofverbruik.

Op 13 februari 2019 was de eerste Boeing 737-800  van Transavia voorzien van split scimitar winglets. De eerste installatie heeft plaatsgevonden bij GKN Fokker Techniek te Woensdrecht.

De split scimitar winglet (SSW) is te herkennen aan het feit dat deze zowel een opwaarts als neerwaarts gerichte vleugeltip heeft.

Transavia zelf schrijft in persbericht naar aanleiding van deze installatie:

Ten opzichte van de Blended Winglets, waar de Transavia vloot al mee is uitgerust, leveren deze Split Scimitar Winglets volgens vliegtuigbouwer Boeing, een extra brandstofbesparing van 1,5 procent. Dat komt door de verbeterde aerodynamische eigenschappen die de vleugels krijgen door dit nieuwe type winglets.

Nergens staat in het persbericht dat deze Split Scimitar Winglets ook winst geeft voor geluid en uitstoot.

Het doel van de Split Scimitar Winglets is weliswaar reductie van brandstofverbruik, uitstoot en beperking van geluid, maar de vraag is of de Split Scimitar Winglets enige winst oplevert in uitstoot en geluid als deze wordt vergeleken met de Blended Winglets die al op alle Transavia toestellen aanwezig zijn.

Schiphol hanteert verschillende tarieven op basis van het type toestel. Een Boeing 737-700/800 met en zonder winglets heeft het zelfde tarief. Ook de EASA stelt dat de Boeing 737-700 en 800 met of zonder winglet in dezelfde categorie geluid valt.

Nergens in literatuur is te vinden dat een Split Scimitar Winglet ten opzichte van de Blended Winglet een winst oplevert in geluid of uitstoot.

De uitspraak van CEO Mattijs ten Brink is dan ook ‘onjuist’.

 


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s