Factcheck: gezondsheidsklachten vanwege ultrafijn stof omwonenden Schiphol worden niet veroorzaakt door wegverkeer

Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mensen die in de buurt van Schiphol wonen meer gezondheidsklachten hebben vanwege ultrafijn stof van vliegverkeer dan mensen die ver van Schiphol wonen. Beweringen dat ook het wegverkeer een oorzaak kan zijn zijn onjuist.

Langdurige blootstelling aan ultrafijn stof van vliegverkeer heeft mogelijk effect op het hart- en vaatstelsel. In gebieden met hoge concentraties zijn bijvoorbeeld meer mensen medicijnen tegen hartaandoeningen gaan gebruiken dan in gebieden met lage concentraties. Verder heeft blootstelling aan ultrafijn stof bij zwangeren mogelijk een nadelig effect op de ontwikkeling van ongeboren kinderen. We spreken van mogelijk omdat er te veel onzeker is om definitief te kunnen concluderen dat er een oorzakelijk verband is.

Wel kan een korte blootstelling bestaande aandoeningen aan de luchtwegen verergeren. Zo bleek dat op dagen met hoge concentraties kinderen meer klachten hebben aan de luchtwegen, zoals kortademigheid en piepende ademhaling.

Er zit een verschil in de ultrafijn stof uitgestoten door vliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen en het wegverkeer rond de luchthaven. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de schade voor de gezondheid van ultrafijn stof.

Dit onderzoek van RIVM met de titel ‘ Metingen en berekeningen van ultrafijn stof van vliegverkeer rond Schiphol Voor onderzoek naar de gezondheid van omwonenden‘ schrijft het volgende:

Het is bekend dat de emissies van vliegtuigen een veel groter aantal zeer kleine deeltjes (<30 nm) opleveren dan emissies uit andere bronnen, zoals wegverkeer

En in dit onderzoek is te lezen :

. Particle size distribution and composition differ from motorized traffic

en

Aircraft emissions are further characterized by increased levels of sulfuric acid and relatively low levels of black carbon (BC), compared to road traffic particles

en

UFP released from aviation are dominated by particles between 10 – 20 nm, whereas e.g. road traffic particle sizes are predominantly >50 nm

Speciale meetapparatuur kan de omvang van ultrafijn stof meten en daarmee vaststellen wat de herkomst is.

Iemand die werkzaam is in de luchtvaart reageerde op X op de volgende wijze. Het nogal makkelijk wat beweren is kenmerkend voor veel mensen die pro-luchtvaart zijn. Uit diverse onderzoeken blijkt dat zeer goed de herkomst van ultrafijn stof is te meten.

Meer lezen

Beyond the Runway: Respiratory health effects of ultrafine particles from aviation in children (link)

Publicatiedatum 20-06-2022 Gezondheidseffecten van ultrafijn stof van vliegverkeer rond Schiphol (link)

Blootstelling aan deeltjesvormige verontreiniging van medewerkers Schiphol Airside (link)

Leave a comment