Voorgestelde krimp aantal nachtvluchten Schiphol is een wassen neus

Minister Harbers heeft op 24 mei 2024 een aantal nieuwe maatregelen voorgesteld om de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Bij deze maatregelen is een balans gezocht tussen de belangen van de luchtvaartsector en die van de omwonenden.

De voorgestelde reductie van het aantal jaarlijkse nachtvluchten van 32.000 naar 27.000 is echter een wassen neus. Dit artikel legt uit waarom.

In de vigerende (de momenteel geldende) wet is het maximale aantal vluchten per jaar hard met een getal vastgelegd. Dat is 32.000 vluchten handelsverkeer in de periode tussen 23:00 en 07:00.

Dat maximale aantal van 32.000 vluchten is de afgelopen 12 jaar echter nooit gehaald. Schiphol stelde in haar zienswijze op de Balanced Approach voor het aantal nachtvluchten te beperken tot maximaal 22.000.

Onderstaand overzicht toont het aantal vluchten in de nacht (23:00 tot 06:00) en in de vroege ochtend (06:00- 07:00). Deze twee periodes samen is de nachtperiode zoals in de wet staat.

Duidelijk is dat bij lange na het aantal van 32.000 vluchten niet is bereikt. Zelfs in 2019 toen er de meeste nachtvluchten zijn uitgevoerd was er nog ruimte voor ruim 5 extra nachtvluchten per dag.

Een reductie van het aantal nachtvluchten is geen krimp. Een airline die slots heeft in deze periode mag de vluchten dan in de dagperiode gaan uitvoeren. Het wordt wanneer de reductie van nachtvluchten wordt doorgezet dus rustiger in de nacht maar drukker in de dag.

Een van de voorgestelde maatregelen van Harbers is het instellen van een maximaal aantal nachtvluchten van 27.000 per jaar met ingang van november 2025. In het pakket van maatregelen die Harbers in september 2023 voorstelde was er nog sprake van een maximum van 28.700 vluchten per jaar.

Uit de cijfers van 2022 en 2023 blijkt dat er destijds ongeveer 24.000 nachtvluchten per jaar zijn uitgevoerd. De coronacrisis ligt al twee jaar achter ons. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de grootverbruiker van slots in de nacht, Transavia, nog meer dan nu in de nacht zou willen vliegen. Transavia heeft de capaciteit in vliegtuigen nog niet eens. De andere maatregelen om vliegen in de nacht te ontmoedigen leiden tot een reductie van het aantal nachtvluchten. Dat zijn voornamelijk vrachtvluchten. Transavia is bovendien de B737 aan het vervangen door de A321. Deze heeft meer stoelen. Met minder toestellen kunnen dus meer passagiers worden gevlogen.

Kortom, in plaats van de huidige maximale behoefte, die mede wordt beperkt door de capaciteit, van ongeveer 24.000 vluchten is de daling van 32.000 naar 27.000 vluchten een wassen neus voor de omwonenden. Er wordt geen vlucht minder gevlogen ten opzichte van de huidige situatie.

Wat boeiend is is dat onderzoeksbureau To70 in opdracht van het Ministerie heeft berekend wat het effect is van de maatregelen.

In dat rapport staat dat het aantal gehinderden in de nachtperiode (Lnight) door de ‘ reductie’ van het aantal wettelijke toegestane vluchten van 32.000 naar 27.000 18,6 % minder zal zijn. Het aantal huizen wordt in de 48 dB(a) contour verminderd met maar liefst 22,2 %

Dat zijn echter fictieve getallen. To70 heeft waarschijnlijk gerekend alsof er jaarlijks 32.000 vluchten in de nacht worden gevlogen, en het effect berekend dat er daadwerkelijk duizenden vliegbewegingen minder zouden zijn.

One comment

  1. Jullie refereren nu naar Transavia maar de A321 is stiller dan de 737. Daarnaast is het plan om vliegtuigen te weren die veel geluid maken zoals de 747 wat juist een piekbelaster is als het om geluid gaat. Het aantal vluchten is niet het probleem voor omwonenden, het gaat (in de nacht) om het geluidsniveau per vliegtuig waardoor je wakker wordt / niet kunt slapen. Feiten noemen is prima, maar noem ze dan allemaal.

    Like

Leave a comment