Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel BARIN kletst onzin

In het debat over het verminderen van overlast door vliegtuigen wordt enorm veel onzin gezegd en geschreven. Door zowel de voorstanders als de tegenstanders van luchtvaart. Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel BARIN is zo’n voorbeeld. Dit artikel zal de onzin van zijn uitspraken verzamelen.

Op 13 maart 2024 publiceert De Telegraaf een artikel geschreven door journalist Yteke de Jong. De Jong schrijft in vrijwel ieder artikel onzin en laat relevante context weg als dit niet past bij haar pro-luchtvaart mening. Ze laat regelmatig Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel BARIN aan het woord. BARIN behartigt de belangen van airlines die op Schiphol vliegen.

Als reactie op het voornemen van de luchthaven Schipho om te sluiten voor aankomend verkeer tussen middernacht en 05.00 uur, en voor vertrekkend verkeer tussen 24.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends zegt Fruitema:

 „Demissionair minister Harbers en Schiphol duwen maar één kant op. We snappen dat er iets moet gebeuren in de nacht, maar deze maatregel is ingrijpend voor de vracht en met name voor Transavia, dat de nacht nodig heeft”, zegt voorman Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin. 

Echter heeft de luchthaven eerder BARIN vertrouwelijk geinformeerd over de gevolgen van de nachtsluiting voor het vrachtvervoer. In de stukken gezien door Nieuwsblad Transport staat dat de sluiting ” op zeer bescheiden schaal gevolgen zal hebben voor de luchtvrachtsector” . Slechts 5% van het totaal aantal vluchten dat wordt geraakt door een nachtsluiting betreft een vrachtvlucht.

Nieuwsblad Transport schrijft in haar artikel verder nog ” Daarbij is DHL Express, samen met de Turkse onderaannemer MNG, goed voor de ‘meerderheid’ van de vrachtvluchten die straks door het nachtverbod worden getroffen.”

Een blik op de website van luchthaven Schiphol geeft inderdaad aan dat alleen de vluchten van DHL (en MNG in opdracht van DHL) (2 x per dag) , Singapore Airlines (2 x per week) en NCA Cargo (5 x per week) midden in de nacht worden uitgevoerd. KLM Cargo (gevlogen onder Martinair vluchtnummer) vluchten hebben een schema vertrektijd van voor 24:00 en zou niet worden getroffen door de nachtsluiting.

Leave a comment