Fout van Yteke: Transavia schrapt helemaal geen vluchten op Rotterdam airport

Journalist Yteke de Jong van de Telegraaf schrijft veel nonsens over de krimp van het aantal maximale aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol. Ze stelt zich enorm activistisch op en lijkt op een woordvoerster van de KLM ipv een journalist . Deze blog is er een in een lange serie die aantonen dat De Jong onzin schrijft.

Yteke de Jong schrijft op 17 april 2024 dit artikel met de kop ‘ Transavia schrapt nog eens 20.000 stoelen op zomervluchten: reiswereld houdt hart vast’

Daar klopt helemaal niets van. Een factcheck.

Yteke de Jong geeft haar lezers de indruk dat Transavia vluchten heeft geschrapt. En geeft daarbij de suggestie dat dit komt door problemen. Dat is onzin. De eerste zin van het artikel is:

Budgetvlieger Transavia schrapt in de zomer 124 vluchten op Rotterdam Airport. Daarmee duren de problemen bij de budget-airline, die ook in het voorseizoen al moest snijden, voort tot in de zomervakantie. 

Transavia heeft echter geen vluchten maar slots die waren gereserveerd bij de slot coordinator teruggegeven. Het is zeer gebruikelijk dat airlines slots reserveren. Vervolgens gaan zij vluchtschema’s maken. En dan kan de uitkomst zijn dat er teveel slots zijn aangevraagd. Slots die zijn aangevraagd maar niet worden gebruikt kunnen het volgende seizoen niet meer worden aangevraagd.

Transavia herkent zich niet in het artikel van de Telegraaf  van woensdag dat Transavia vluchten zou schrappen vanaf Rotterdam. ‘We betreuren het beeld dat wordt geschetst en de ophef die het teweeg brengt’, zegt de vliegmaatschappij in een verklaring die ook naar partners wordt verstuurd.

Deze teruggegeven slots zijn nooit omgezet in te boeken vluchten. Het is dus totale onzin wat Yteke de Jong schrijft.

Het veel beter geinformeerde luchtvaartnieuws schrijft bijvoorbeeld ‘ Transavia geeft zomerslots op Rotterdam airport terug”. Dat is feitelijk correct.

Marcel de Nooijer, CEO van Transavia, gaf op 19 april bij het radioprogramma Sven op 1 een uitleg over het teruggeven van een aantal slots.

Terug naar het artikel vol onzin geschreven door Yteke de Jong. Nog in de inleiding gaat het alweer journalistiek fout. Er staat namelijk ‘ In de reiswereld kijkt men met argusogen naar de aanhoudende problemen.’

Dat is een trukje van Yteke de Jong om het artikel spectaculair te maken. Ze haalt geen enkele bron uit de reiswereld aan. Er zijn geen problemen. Het is de stijl van De Jong om zelfverzonnen teksten van zogenaamde ingewijden te beschrijven. Waarom de eindredactie van de Telegraaf niet ingrijpt is een raadsel.

Dat Yteke de Jong onzin schrijft staat notabene in haar eigen artikel. Want Transavia wordt aangehaald en die zegt ” De airline nuanceert dat het gaat om slots, en niet per se om ingeplande vluchten.”

De dikke duim van De Jong komt even later weer in actie wanneer ze schrijft : ” In de reiswereld klinkt luid gemor nu Transavia voor het derde jaar op rij niet de betrouwbare partner blijkt waarop men hoopt.”.

Er ontbreekt een vermelding van wie dit zou hebben beweerd. Het is zoals in dit artikel wordt aangetoond onzin dat Transavia geboekte vluchten annuleert.

De onzin gaat verder: De Jong schrijft : ” Voor mensen die losse tickets boekten, volgt een puzzel. De vraag is of reizigers die omgeboekt worden in de knoei komen met vervolgboekingen, zoals hotel of huurauto. Transavia wil niet verder ingaan op de problemen.”

Terwijl Transavia en de slotcoordinator zelf zeggen dat er slots zijn ingetrokken die nooit te boeken waren, beweert De Jong dat er reizigers zijn die nooit hadden kunnen boeken toch een puzzel hebben. Je moet het als journalist maar durven te tikken.

Het kleuterniveau van De Jong wordt nogmaals bewezen door het gebruik van het woord ‘ kaartje’ in plaats van ticket. Kaartjes kocht je tientallen jaren geleden voor een treinreis.

Volgens EU Claim verkoopt Transavia soms kaartjes terwijl er geen reservetoestellen zijn

Ook in deze alinea allerlei verzinsels zoals blijkt uit ‘ geruchten’ en ‘ kenners’ die dan niet bij naam worden genoemd. Dit is geen artikel maar een column met een mening van Yteke de Jong.

Leave a comment